Το φαινόμενο Salted Caramel

 

Όλοι πια έχουμε ακούσει είτε γλυκά, είτε παγωτά που έχουν αυτόν τον συνδυασμό αλμυρής και γλυκιάς γεύσης ταυτόχρονα. Ποιος όμως είναι ο δημιουργός αυτής της ξεχωριστής γεύσης που από εκκεντρική πολυτέλεια έχει γίνει σχεδόν καθημερινή συνήθεια και γιατί δεν μπορούμε να σταματήσουμε να τρώμε οτιδήποτε περιέχει Salted Caramel;

Οι ρίζες της αλατισμένης καραμέλας ξεκινούν πριν από περίπου τρεις δεκαετίες, από τη Βρετάνη της Γαλλίας, εκεί όπου ο βραβευμένος σοκολατοποιός Henri Le Roux πρωτοπόρησε δημιουργώντας μια από τις δημοφιλέστερες καινοτομίες στον χώρο της ζαχαροπλαστικής. Προερχόμενος από οικογένεια ζαχαροπλαστών, ο Le Roux σπούδασε σοκολατοποιός στην τότε μοναδική στον κόσμο σχολή ζαχαροπλαστικής και μετά τις σπουδές του ανέλαβε τη διαχείριση της οικογενειακής επιχείρησης.

Στην προσπάθειά του να διαφοροποιηθεί από τα άλλα ζαχαροπλαστεία, χρησιμοποίησε στις συνταγές του το προϊόν για το οποίο ήταν δημοφιλής η περιοχή, το αλατισμένο βούτυρο. Μετά από εκτεταμένες δοκιμές, ο Le Roux δημιούργησε μια καραμέλα αλατισμένου βουτύρου, η οποία έγινε γρήγορα best-seller βάζοντας το κατάστημά του στον γαστρονομικό χάρτη. Σήμερα, υπάρχουν πολλά καταστήματα Henri Le Roux σε όλη τη Γαλλία, όπου οι επισκέπτες μπορούν να δοκιμάσουν αυτή την πρώιμη εκδοχή του Salted Caramel.

 


Παρά την μακρόχρονη ιστορία, η γεύση Salted Caramel έχει προκαλέσει μεγάλο ενθουσιασμό στο ελληνικό κοινό τα τελευταία χρόνια, αφού τη συναντάμε παντού, από γλυκά καλών ζαχαροπλαστείων μέχρι σε απλές σοκολάτες και γκοφρέτες του περιπτέρου, ακόμη και σε γιαούρτια. Φυσικά, έχει κάνει την εμφάνισή της και στα ροφήματα, όπως είναι οι ζεστές σοκολάτες, οι καφέδες και τα ενεργειακά ποτά. Γιατί όμως αυτή η ιδιαίτερη γεύση έχει γίνει τόσο δημοφιλής στους καταναλωτές; Την εξήγηση την έχουν δώσει οι επιστήμονες και αποκαλείται «Ηδονική Κλιμάκωση».

H Ηδονική Κλιμάκωση μας συμβαίνει όταν όσο συνεχίζουμε να τρώμε ένα φαγητό έχει όλο και καλύτερη γεύση. Αντί τελικά να βαρεθούμε αυτό που τρώμε, μας αρέσει όλο και περισσότερο. Σύμφωνα με μελέτη[1], αυτό γίνεται συνήθως όταν ένα εύγευστο τρόφιμο αποτελείται από έναν πολύπλοκο συνδυασμό γεύσεων (2) και το άτομο έχει την ικανότητα να αναγνωρίζει και τις δυο γεύσεις. Έτσι και στην περίπτωση του Salted Caramel, αυτός που το γεύεται μπορεί να διακρίνει και την αλμυρή και την γλυκιά γεύση ταυτόχρονα. Επίσης, οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η ηδονική κλιμάκωση μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση και να επηρεάσει την επιλογή τροφίμων.

Δίκαια λοιπόν πολλές εταιρείες επενδύουν σε νέα προϊόντα με γεύση Salted Caramel, αφού οι καταναλωτές τα αγκαλιάζουν και τα βάζουν πρώτα στη λίστα των επιλογών τους. Είναι γεγονός ότι ο εκρηκτικός συνδυασμός αλμυρού με γλυκού προκαλεί στον καταναλωτή μια εντυπωσιακή αίσθηση, δημιουργώντας του την ανάγκη να θέλει να το γεύεται ξανά και ξανά.

Μαρτίνα Νικολάου



Νεότερη Παλαιότερη